Betöltés

Mit keresel?

Sportélettan Teljesítményfokozás Terheléses viszgálat

Rövid távú intenzív edzéshez történő adaptáció

Megoszt

A fizikai terhelés kedvező élettani hatásai és a teljesítőképesség javulása rendszeres edzést követően részben az izom ismételt terheléshez történő krónikus adaptációjának a következménye. A krónikus izomadaptáció specifikus az edzés típusára. A terhelés intenzitásától és időtartamától függ, hogy melyik anyagcsere út adaptálódik, valamint, hogy ez az adaptáció milyen mértékű.

A steady-state körülményeket meghaladó terhelés intenzitásnál az állóképesség inkább a mitokondriumon kívüli ATP források regenerációjától, valamint az acidózis tűrésképességtől függ, jelentősen különbözve a hosszú távú, kevésbé intenzív állóképességi edzésben történő adaptációs mechanizmustól.

Mitokondriális légzés

Intenzív terhelés során a terhelés időtartamát limitálja (2-3 perc) az izom acidózis és a kreatinfoszfát raktárak csökkenése. Ez az idő azonban nem elegendő ahhoz, hogy a mitokondriális légzés jelentős adaptációja jöjjön létre.

Glikogenolízis és glikolízis

Épp úgy, mint a hosszú állóképességi edzés, a rövid távú állóképességi tréning is fokozza a nyugalmi izom glikogén koncentrációt.

Kreatinfoszfát és ATP

Erőedzés során szignifikáns, de kis mértékű növekedés jön létre az izom nyugalmi kreatinfoszfát és ATP koncentrációjában. Nagyobb kreatinfoszfát elméletileg fokozza a nagyarányú ATP regeneráció lehetőségét az intenzív terhelés néhány kezdeti másodperce alatt, azonban, mivel a kreatinfoszfát növekedése csak kis mértékű, kétséges, hogy ez az adaptáció élettanilag jelentős-e.

Pufferkapacitás

A pufferkapacitás a szabad protonok megkötési képességét jelzi. A megnövekedett pufferkapacitás  kivédi a pH csökkenést. Fizikai terhelés során a felszabaduló hidrogén 94 %-a a tejsavból származik. Az izom tejsav növekedése arányos az izomtömeggel. Nagy tömegű izomban olyan mértékű hidrogénion felszabadulás jöhet létre, amely a pH-t puffermentes oldatban  akár 1,5 alá is csökkentheti. Az izom és a vér pufferkapacitásának köszönhetően ilyen extrém mértékű pH csökkenés nem jön létre. A puffer mechanizmusban a foszfát, a bikarbonát, a karnozin (hisztidin tartalmú dipeptid) és a fehérjék aminosav komponensei játsszák a legnagyobb szerepet. Az izom pufferkapacitásának a mérése nehézkes, csak izombiopsziás mintából  lehetséges. A rövid távú állóképességi tréning növeli az izom pufferkapacitását, míg a hosszú távú állóképességi tréning esetén az izom pufferkapacitása nem változik, edzetteknél és edzetleneknél azonos.

A rövid távú intenzív edzéshez történő krónikus adaptációt foglalja össze a következő táblázat.

Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.