Betöltés

Mit keresel?

Aktív felnőttek Aktív fiatalok Aktív idősek Parasport Sportolók Sportsérülés

Sportsérülés bekövetkeztekor mi a teendő?

Megoszt

Mindegy, hogy a sportsérülés akut vagy túlterheléses, soha sem szabad próbálkozni a fájdalom leküzdésével azáltal, hogy a sportoló „rádolgozik” a sérülésre. Ha fájdalma jelentkezik egy bizonyos mozdulat vagy aktivitás során, azonnal „megálljt” kell parancsolni, vagyis abba kell hagyni a terhelést, mert annak folytatása csak további károsodást okozhat. Számos sérülés azonnali orvosi ellátást igényel, míg bizonyos esetekben lehetőség nyílik az „ön-kezelésre”.

Mikor van szükség orvosi beavatkozásra?
Egészségügyi szakemberhez kell fordulni, ha:

  • A sérülés komoly fájdalmat, duzzanatot vagy zsibbadást okoz,
  • Az érintett terület nem terhelhető,
  • Egy régebbi sérülés miatti fájdalom fokozódó duzzanattal vagy ízületi  instabilitással társul.

Ki és hogyan kezelhető az otthonában?

sportsérülésHa a fenti tünetek közül egyik sem jelentkezik, akkor a sérülés biztonsággal kezelhető otthon is. Akkor viszont, ha a fájdalom súlyosbodik vagy egyéb tünetek lépnek fel, feltétlenül orvos segítségét kell kérni. A fájdalom és a gyulladás csökkentésére, illetve a gyógyulás meggyorsítására a PRICE-terápia használata javallott.

RICE-terápia:

P=Protection=Védelem
R=Rest=Pihenés
I=Ice=Jegelés
C=Compression=Kompresszió
E=Elevation=Felpolcolás

A sérülés után azonnal a következő négy lépés megtétele szükséges és ezt folytatni kell legkevesebb 48 óráig:

  • Védelem
    A megsérült testrészt védeni kell az esetleges rásérüléstől, terheléstől, esetleg fertőzéstől
  • Pihenés
    A szokásos terhelést, vagy a napi aktivitást szükség szerint csökkenteni kell. Ha a boka vagy a térd terhelése fájdalommal jár, segíthet a mankó. Ha a sérült támbot vagy mankó segítségét veszi igénybe bokasérülésére, azt ne a sérült oldalon alkalmazza.
  • Jegelés
    A sérült területre, 20 percre jégdarabokkal töltött hűtőcsomag helyezendő, naponta legalább 4-8 alkalommal. Az eljárás a jégsérülés és a fagyás elkerülése végett, 20 percnél tovább nem alkalmazható. (Figyelem: a sérülésre nem alkalmazható hő kezelés, melegvizes tömlő, mert az növeli a belső vérzés, a duzzanat kockázatát. A meleg csak később alkalmazható, azzal csökkenthető az izomfeszülés és segít az ellazulásban.)
  • Kompresszió
    A sérült területre gyakorolt nyomás (kompresszió) segíthet a duzzanat csökkentésében, amely elasztikus pólyával, speciális csizma, air cast, illetve különböző sínek segítségéve érhető el. A megfelelő eszköz kiválasztása orvos feladata.
  • Felpolcolás
    A sérült bokát, térdet, könyököt vagy csuklót óvni kell mégpedig úgy, hogy az párnára helyezendő, a szívmagasság fölé, így segít a duzzanat csökkenésében.
Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.