Betöltés

Mit keresel?

Aktív felnőttek Aktív fiatalok Aktív idősek Étrend-kiegészítés Parasport Speciális sport Sportolók

D3-vitamin – kolekalciferol

Megoszt
D3-vitamin - kolekalciferol

A D-vitamin név sok más vitaminhoz hasonlóan nem egyetlen vegyületet jelöl, hanem több molekulát. A D-vitamint hormonnak és vitaminnak is tekintik, mivel a szervezet szintetizálni képes, és számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik. Testünk napfény segítségével elő tudja állítani, ugyanakkor a táplálkozással is tudja pótolni hiányát. Két fő formája van, a D3 (kolekalciferol) és a D2 (ergokalciferol). A D3 a bőrben képződhet UV-B-sugárzás hatására 7-dehidro-koleszterinből. Állati eredetű élelmiszerekből D3-at és D2-t is magunkhoz vehetünk, míg a növényi ergoszterinből ultraibolya fény hatására ergokalciferol képződik, így növényi és gombaeredetű élelmiszerekből D2-höz juthatunk, az ipar is ebből állítja elő. Önmagában a táplálkozással bevitt vagy a bőrben képződött vitamin inaktív, a vérrel a májba jut, ahol átalakítással kalcidiol (25-hidroxikolekalciferol) keletkezik. A vesében további enzimatikus folyamat hatására (amelyet a mellékpajzsmirigy-eredetű parathormon [PTH] és a foszfátkoncentráció csökkenése aktivál) létrejön a D-vitamin szervezetünkben legaktívabb formája, a kalcitriol (1,25-dihidroxikolekalciferol).

hirdetés


A szintézis kétszer olyan intenzív fiatalokban, mint idősekben, akik esetében ezért a hiányállapot létrejöttének veszélye nagyobb. A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80 %-a szívódik fel. Napi néhány perc napozás fedezi az igényt, sőt a hivatalos álláspont alapján a nyári napozás a téli vitaminigényt is fedezheti.

D3-vitamin - kolekalciferol

A szervezetben betöltött szerepe, hogy szabályozza a növekedést, a fejlődést és a csontok helyreállítását a kalcium és foszfát vékonybélből történő felszívódásának kontrollálásával, valamint az osteoblastés osteoclast-aktivitást is befolyásolja. A csontoknak, ízületeknek, fogaknak az optimális működéséhez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin-bevitel. Hiánytünete gyermekkorban a rachitis (angolkór), ami nem megfelelő csont- és ízületi fejlődéssel, gyenge izomzattal jár, felnőttkorban az osteomalacia (csontlágyulás) és osteoporosis, ami törékeny csontokat, izomgyengeséget eredményez. Fontos tünet még a hypokalcaemia miatt kialakuló vázizomgörcs. Elégtelen táplálkozás, rosszul összeállított diéta esetén pótlásra lehet szükség, különösen igaz lehet ez amenorrhoeás sportoló nők esetében, akik az osteoporosisra hajlamosabbak. A kombinált D-vitamin- és kalciumpótlás lelassíthatja, gátolhatja a csonttömegvesztést és a már kialakult állapot romlását. Ilyen célokra körülbelül 1000-1500 mg/nap kalciumot és 400 IU (NE, nemzetközi egység) D-vitamint használnak. Ebben az orvosi előírás a döntő, mivel az egészségi állapot, gyógyszerek és betegségek befolyásolják az alkalmazandó dózisokat, és gyógyszerkölcsönhatások léphetnek fel.

Élelmiszereink közül a májban, a tőkehalmájolajban, a vajban, a tojássárgájában is nagyobb mennyiségben található. A másik cikkünkben tárgyalt kutatási adatok alapján elképzelhető, hogy étrendi úton nem elégíthető ki a D-vitamin-szükséglet.

D-vitamin szükséglet sportolók számára:

  • 5-15 μg (200-600 NE)/nap,
  • illetve egyes nézetek szerint 25-75 μg (1000-3000 NE)/nap
Tags:
Előző cikk
Következő cikk

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.