Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Etika, viselkedés Sportszülők

Hogy segítheti gyermekét a versenyzésben

Megoszt

Ha utánpótlás sportról van szó, hogy néz ki a szakértő (tehát nem a szimplán szurkolói) szülői magatartás? Tudjuk, hogy a szülők nagy hatással lehetnek arra, hogyan gondolkodnak és éreznek a gyerekek a versenyzés előtt, közben és után. Mit mondjanak, mit tegyenek a szülők, mik a leghasznosabb dolgok?

Számos kutatásban tanulmányozták a sportszülők utánpótlás sportbeli szerepét és hatását. Lényegében a szülők célja háromféle lehet: segíteni a gyermeküket abban, hogy megnyugodjon, élvezze a sportot, és arra összpontosítson, hogy megtanulja, hogyan érhet el jobb eredményeket.

Hogy segítsük a szülőket ebben, az alábbi tippeket a kutatások alapján összeállított, verseny előtti, közbeni és utáni javaslatokra bontottuk.

Verseny előtt

A verseny előtti éjszaka a fiatal sportolók számára stresszes lehet. De mi a helyzet a sportszülőkkel?

Javasoljuk, hogy segítsenek nekik összepakolni a felszerelésüket, és biztosítsák, hogy jól aludjanak. A nem elegendő alvás bizonyítottan rontja a hangulatot, csökkenti a másnapi kreativitást és koncentrációt. Beszélgessünk velük a jó alvás fontosságáról, és arról, hogy ne kövessük el a 9 leggyakoribb alvási hibát.

Reggel vegye rá őket a reggeli elfogyasztására. A fizikai előnyök mellett (pl. szénhirdát raktárak feltöltése, megfelelő hidratáltság) a reggeli fogyasztása javítja a koncentrációt. A lehetséges stresszt minimalizálhatja, ha időben érkezik a helyszínre (a sport elég stresszes lehet egyesek számára a késés miatti aggodalom nélkül is).

Ha idegesek, tegyen meg mindent, hogy megnyugtathassa őket. Ennek technikái közé tartozhat, hogy az eddigi legjobb teljesítményüket idézzék vissza, hogy a játékot izgalmas lehetőségnek tekintsék, és hogy tudassák velük, hogy mindenki ideges. Ezeket a tippeket és néhány másikat részletesebben is tárgyaljuk az 5 módszer a verseny előtti túlizgulás, idegesség kezelésére című írásunkban.

Ne aggódjon túlságosan a taktikai tanácsadás miatt. Ha kétségeid vannak, hogy mit mondj, csak bátorítsd őket, és mondd el nekik, hogy szereted nézni, ahogy játszanak.

verseny sportszülő

Verseny közben

Lépj egy lépést hátra! A játékosok azért vannak ott, hogy játsszanak, versenyezzenek. Az edzők azért vannak ott, hogy eddzenek, irányítsák őket. A szülők azért vannak ott, hogy nézzék. Gondoljon arra, amikor a gyermekét nézi az iskolai rendezvényen – eszébe sem jutna, hogy az előadás közepén kiabáljon, hogy megmondja neki, hogy viselkedjen. De a megfelelő pillanatokban szurkolna és megtapsolná őket. Alkalmazza ezt a filozófiát a sportra, és nem fog messzire menni.

A nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy a szülők saját érzelmeik kezelésének és kontrollálásának képessége hatással van arra, hogy gyermekük mennyire élvezi, élvezheti a játékot. Lehet, hogy ezt egyesek számára könnyebb mondani, mint megtenni, de nagy különbséget jelenthet.

Az utolsó javaslat a versenyzés során, hogy a dicséretet az erőfeszítéseikre összpontosítsuk, nem pedig az eredményre. Az eredmény lehet véletlenszerű és a szerencsén vagy a véletlenen múlik. Az erőfeszítéseik sokkal inkább a saját kezükben vannak.

És végül is, nem számít, hogy az U9-esek nyernek-e, amíg a gyermeke a legjobbat próbálja kihozni magából, élvezi a sportot és tanul az élményből? Paradoxonnak ható módon, ha nem a győzelem vagy a vereség fontosságán rágódnak, hanem erőfeszítéseket tesznek és tanulnak a hibáikból, akkor a jövőben nagyobb valószínűséggel fognak több meccset nyerni.

verseny sportszülő motiválás

Verseny után

A gyerekeknek elég pontos „bullshit” detektoruk van. A kutatások szerint az ifjúsági sportolók egyértelműen megfogalmazzák, hogy milyen visszajelzésre vágynak. Ha megkérdezik, hogyan játszottak, legyél őszinte. Ez nem jelent brutális, kíméletlen kritikát. Törekedj az “őszinte és megnyugtató“, a “pozitív és reális” kifejezésre. Korábban már írtunk arról, hogy mi a legjobb és mi a legrosszabb módja ennek.

Ha megbeszéljük, hogy milyen területeken kellene még fejlődniük, az segíthet nekik tanulni a hibákból anélkül, hogy elítélnénk őket, hogy nem elég jók.

Ez segíthet nekik reflektálni, anélkül, hogy a csalódásokon rágódnának. Segíthet nekik abban, hogy ne tekintsenek túl sokat vissza, és nagyobb meggyőződéssel és motiváltabban kezdjék el a következő edzéseket.

Záró gondolatok

Hangsúlyozzuk annak fontosságát, hogy beszéljünk a gyermekünkkel arról, hogy mi az, ami neki megfelel. Úgy gondoljuk, hogy ez egy nagyszerű utolsó tipp, mivel minden gyermek más és más. Ami az egyiknek beválik, nem biztos, hogy a másiknak megfelelő. A sportpszichológia kínálhat néhány vezérelvet, de mindenkinek magának kell ezeket a saját körülményeihez igazítania.

A cikk az InnerDrive szakértői írása alapján készült.

Tagek

Talán ez is érdekel