Betöltés

Mit keresel?

Egészség Női sportolók Sérülés megelőzése Slider Sportszülők

Sport … melltartók

Megoszt

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a serdülő nők 88%-a viselt sportolás közben olyan melltartót, amely nem megfelelően illeszkedett, 85%-uk pedig kudarcot vallott egy egyszerű, a melltartókkal és a melltartó illeszkedésével kapcsolatos ismeretekre vonatkozó tesztben. Ennek az írásnak az a célja, hogy könnyen érthető információkat nyújtson arról, hogyan válasszon a fizikai aktivitáshoz megfelelő melltartót, és hogyan állapítsa meg, hogy az megfelelően illeszkedik-e Önre. Remélhetőleg ez hozzásegíti, hogy a következő sportmelltartó, amelyet vásárol, megfelelő méretű legyen, megfelelő tartást biztosítson Önnek, és ami a legfontosabb, kényelmes legyen.

A sportmelltartó szükségessége

Miért érdemes sportmelltartót viselni fizikai aktivitás közben?

Javítja a testtartást és a teljesítményt

Mivel a mellek nehezek lehetnek, az általuk keltett erő előre húzhatja a törzsedet, ami miatt görnyedtebben fogsz állni, ülni … sportolni. Ez negatívan befolyásolhatja a sportteljesítményt, és fejfájáshoz, valamint nyak-, hát- és karfájáshoz vezethet.

A mell mozgásának minimalizálása

Kutatások kimutatták, hogy az olyan tevékenységek során, mint a futás és az ugrás, a csupasz mellek akár 12 cm-t is mozognak fel és le. Ennek oka a melleken belüli elégtelen anatómiai alátámasztás.

Sportmelltartó

Minimalizálja a mellkasi diszkomfortot és zavaró érzéseket

A mell túlzott mozgása testmozgás közben gyakran jár mellkasi diszkomforttal, és egyes nők számára kínos, zavaró is lehet. Mivel e két tényező bizonyítottan akadályozza a fizikai aktivitást, a melltartó támasztó funkcióját prioritássá kell tenni, és a melltartót a sportfelszerelés alapvető darabjának kell tekinteni, nem pedig csak alsóneműnek.

TÉNY: A 16D méretű mellek egyenként körülbelül 600 grammot nyomnak. Ez annyi, mint 1,2 liter tej, amely a mellkasod elejéről lóg le.

A melltartó szükséges tartási szintje

A szükséges melltartó mértéke az életkortól, a melltartó méretétől és az edzés típusától függően változik.

Életkor

A melleket elsősorban az őket borító bőr tartja meg. A bőr rugalmassága a korral csökken, ami viszont csökkenti az általa nyújtható tartáserősséget. Ez azt jelenti, hogy az idősebb nőknek nagyobb támasztásra van szükségük a melltartóiktól, különösen terhesség után.

A melltartó mérete

A nagyobb melltartómérettel rendelkező nők mellei nehezebbek, és ezért a melltartótól nagyobb támasztási erőt igényelnek.

Különböző típusú testmozgás

A különböző típusú sportok különböző mellmozgást okoznak. A test nagyobb függőleges mozgásával járó gyakorlatok (pl. lovaglás a kerékpározáshoz képest; ugrás a gyalogláshoz képest) vagy az alsó végtagok gyors mozgásával járó mozgások (pl. futás a gyalogláshoz képest) nagyobb mellmozgást okoznak, és ezért nagyobb stabilizálóképességű melltartót igényelnek.

A melltartó kialakítása és a melltámasz

TIPP: A D+ kosárméretű melltartókkal rendelkező nőknek két melltartóra lehet szükségük (sportmelltartó plusz egy crop top) a megfelelő alátámasztás eléréséhez.

Milyen melltartót viseljek?

A melltartók típusai

Három alapvető melltartótípus közül választhat:

  • Divatmelltartók (a mindennapi tevékenységek során viselt melltartók).
  • Crop topok (kosár nélküli melltartók, amelyek összenyomják a melleket a mellkason).
  • Sportmelltartók (strukturált kosarakkal ellátott melltartók, amelyeket fizikai aktivitás közben viselnek).

Ha csak alacsony szintű melltartásra van szükség (pl. ha fiatal, kicsi a melle és sétál), egy crop top elegendő tartást biztosíthat. Ha azonban nagymértékű melltámaszra van szükség (pl. ha idősebb, nagy mellekkel rendelkezik és fut), akkor a megfelelő támasz eléréséhez nagy stabilizáló képességű melltartóra vagy akár két melltartóra is szükség lehet (pl. egy sportmelltartó és egy crop top).

melltartó

A megfelelő melltartó kiválasztása

Hogyan válasszam ki a megfelelő melltartót?

A jó sportmelltartónak minimalizálnia kell a mell mozgását. Ideális esetben a melleknek a törzsével összhangban kell mozogniuk, és nem szabad önmagukban túlzottan ugrálniuk. Minél kevésbé mozognak, annál jobb. Egyes sportmelltartók azonban kényelmetlenek lehetnek. Meg kell próbálnia olyan melltartót választani, amelyet kényelmes viselni.

Hátpánt

Erős, széles, rugalmas anyagból kell készülnie, hogy megtámassza a melleket anélkül, hogy felhúzódna. A nagyobb melltartóméretek szélesebb pántot igényelnek.

Vállpántok

Szélesnek és párnázottnak kell lennie a kényelem érdekében, hogy ne fúródjon a vállába.

Kosár

A melleket teljesen be kell fednie vagy be kell burkolnia a kosaraknak, hogy hatékonyan korlátozza a mell mozgását.

Merevítős melltartó

Ha a melltartó merevítővel rendelkezik, annak megfelelően kell illeszkednie a mellek alakjához. A lágy mellszövetet nem úgy tervezték, hogy elviselje a belenyomódó merevítőket. Ha nem talál olyan merevítővel ellátott melltartót, amely megfelelően illeszkedik, válasszon helyette merevítő nélküli (puha kosaras) melltartót.

Elülső pánt

A melltartó közepének a kosarak között a mellcsonton kell ülnie, nem pedig a mellszöveten.

Anyag

Képesnek kell lennie arra, hogy a testétől elvezesse az izzadságot, hogy hűvös maradjon, de ne irritálja a bőrét. Crop topok erős, rugalmas anyagból készüljenek, amely képes a melleket erősen a mellkasához szorítani.

TÉNY: A kutatások szerint sok nő visel olyan melltartót, amely már lejárt a használhatósági ideje, amikor a gumi megnyúlik és az anyag elhasználódik.  Ön is közéjük tartozik?

Melltartó választási ellenőrzőlista

Minden sportmelltartónak megfelelően kell illeszkednie a melléhez. Ha nem illeszkedik, nem nyújt megfelelő tartást. A rosszul illeszkedő melltartók hozzájárulnak a nyak-, hát- és karfájáshoz, különösen a nagyobb mellű nőknél, ezért győződjön meg róla, hogy a melltartója ilyen-e.

melltartó

Három egyszerű lépés a melltartó helyes illeszkedéséhez

  1. Először a pántot állítsa be helyesen, biztosítva, hogy az egész melle, különösen a hónalja alatt, a kosárban legyen.
  2. Állítsa be a pántokat, majd ellenőrizze, hogy nincsenek-e gyűrődések/hézagok vagy dudorodások a kosárban, és ennek megfelelően növelje vagy csökkentse a kosárméretet.
  3. Ellenőrizze, hogy a merevítő megfelelően illeszkedik-e a mellformájához.  Ha nem, kezdje újra ezt a három lépést egy másik melltartóval.

A melltartó illeszkedésének ellenőrző listája

Hátpánt – Nem túl szoros; nem domborodik ki a hús a pánt tetején (azaz túl kicsi); nem emelkedik fel, amikor felemeli a karját (azaz túl nagy).  Ideális esetben az új melltartót a leglazább horogra kell rögzíteni, hogy a melltartó idővel történő nyúlásával szorosabbra húzható legyen.

Vállpántok – Kényelmesek, nem vágnak be; nem csúsznak le.

Kosár – A mell nem domborodik ki a kosár tetején (ilyen esetben túl kicsi); nincs gyűrődés vagy rés a kosárban (ilyenkor túl nagy).

Merevítők – A bordákon ül, nem a mellszöveten elöl vagy a hónalj alatt (túl kicsi, vagy a kialakítás nem illeszkedik a mellformához).

Elülső pánt – Laposan ül a mellcsonton.

hirdetés

Felhasznált irodalom

  • McGhee DE, Steele JR & Munro BJ. (2010). Education improves bra knowledge and fit, and level of breast support in adolescent female athletes: A cluster-randomised trial. Journal of Physiotherapy. 56(1), 19–24.
  • McGhee DE & Steele JR. (2010). Optimising breast support in female patients through correct bra fit: A cross-sectional study. Journal of Science and Medicine in Sport. 13(6), 568–572.
  • Greenbaum AR, Heslop T, Morris J, Dunn KW. (2003). An investigation of the suitability of bra fit in women referred for reduction mammaplasty. British Journal of Plastic Surgery. 56(3), 230–236.
  • Mason BR, Page KA, Fallon K. (1999). An analysis of movement and discomfort of the female breast during exercise and the effects of breast support in three cases. Journal of Science and Medicine in Sport. 2(2), 134–144.
  • Robbins LB, Pender NJ, Kazanis AS. (2003). Barriers to physical activity perceived by adolescent girls. Journal of Midwifery and Women’s Health. 48(3), 206–212.
  • McGhee DE, Steele JR & Munro BJ. (2008). Sports Bra Fitness. Wollongong NSW: Breast Research Australia (BRA), Biomechanics Research Laboratory, University of Wollongong: ISBN 9781741281552.

Az írás a Sports Medicine Australia cikkének fordítása.

Tagek

Talán ez is érdekel