Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Slider Sportszülők

Hogyan motiválj egy fiatal sportolót

Megoszt

Nem véletlenül mondják egyes utánpótlássport edzők proaktívan a szülőknek, hogy a pálya széléről „nem lehet edzősködni, csak szurkolni”. Mindannyian látjuk azokat a túlbuzgó szülőket, akik utasításokat kiabálnak a pálya széléről. Ez azért van így, mert a gyermekünk sportolását nézni izgalmas, feszült élmény lehet, különösen akkor, ha – legalábbis a mi szemünkben – egyszerűen nem igyekszik eléggé.

Hogy egyértelmű legyen, nem azt támogatjuk, hogy a gyereket olyan sportágra erőltessük amit nem szeret, és arra szorítsuk rá, hogy keményen dolgozzon, ha egyszerűen nincs benne a sportág élvezete vagy vágya. De ha valaha is láttad már, hogy az egykor lelkes focistád hirtelen a játék helyett elkezdett a pályán bolyongani, a szemét az égre szegezve, íme néhány tipp, hogyan kezeld a helyzetet.

A gyermek valóban akarja a sportot?

Az első helyen azzal kell kezdeni, hogy kiderítsük, akar-e még játszani. Ahelyett, hogy egy közepes játék után elkeseredett hangnemben közelednél feléjük, találj egy nyugodt időpontot, amikor valami olyasmit mondhatsz, mint például: „Észrevettem, hogy az elmúlt néhány meccsen nem voltál túl lelkes. Mi a baj, még mindig szeretnél játszani?” Ha igen a válasz, akkor mélyebbre áshatsz.

Próbálj meg a motiválatlanságuk gyökeréig eljutni.

Ha nem mutatnak lendületet vagy lelkesedést a pályán, akkor valami mélyebb dolog állhat a háttérben. Lehet, hogy elkedvetlenedtek a képességeik miatt. Lehet, hogy úgy érzik, hogy a sikerre vonatkozó nyomás nyomasztja őket. Talán nem tudják, hol a helyük a csapatban, vagy hogyan tudnának a legjobban hozzájárulni a csapatsikerhez. Talán az edzőjük stílusa nem jön be nekik. Próbálj meg olyan kérdéseket feltenni, mint például: „Mit szeretsz a legjobban ebben a sportban?”. „Mi az, amit a legkevésbé szeretsz?” vagy „Mikor nem szeretsz játszani?”. „Mire gondolsz, amikor nincs kedved játszani?

Tartsd észben: ez a szondázás elsőre nem biztos, hogy működik. Néhány gyerek elzárkózik, és egyszavas válaszokat ad, csak hogy a kérdezősködés abbamaradjon. Ha ez történik, hagyd abba, és próbáld meg újra, amikor talán nyitottabb hangulatban lesznek.

motivált gyerekek futórajtja

Bátorítsuk és dicsérjük az erőfeszítéseiket

Lehet, hogy őszinte válaszokat kaphatsz a gyerekedtől a sporttal kapcsolatos belső gondolatairól és érzéseiről, de az is lehet, hogy nem. Egy dolgot azonban megtehetsz (és meg is kell tenned), hogy az erősségeire összpontosítasz, és bátorítod az erőfeszítéseit, még akkor is, ha ezt pillanatnyilag minimálisnak érzékeled. Ha egy fiatal sportoló nem a legjobbját nyújtja (és mellette a szülője folyamatosan halmozza az elvárásokat és a kritikákat), akkor jó eséllyel internalizálni fogja a kritikát, és még rosszabbul fog játszani.

Ahelyett, hogy azzal nyaggatod őket, amit nem csinálnak, inkább arra koncentrálj, amit jól csinálnak. A meccsen, edzésen jól segítették vagy kommunikáltak a csapattársaikkal? Látszik rajtuk, hogy igyekeztek a helytállni, holott a múltban már küzdöttek ezzel? Ünnepeld ezt. Nyeld le az eredmények iránti igényt, és gondolj a hosszú távú önbecsülésükre. Azt akarjuk, hogy a gyermekkori sportolással kapcsolatos emlékeikben egy olyan szülő legyen, aki mindig csalódott a teljesítményükben? Vagy egy olyan, aki azt mondta: „Ma nagyon keményen futottál!”.

Keressünk valami – bármi – pozitívumot, amit elismerhetünk, és győződjünk meg róla, hogy az erőfeszítéseiket az eredményeiknél jobban elismerjük.

Nézzen őszintén befelé

Bár látszólag a gyerekeink sportos viselkedéséről (és az erőfeszítés vélt hiányáról) beszélünk, ami a háttérben van, az a saját elvárásaink. Amikor frusztráltak vagyunk, érdemes önértékelésbe bocsátkozni. Mik az elvárásaink, és vajon azon alapulnak-e, amit mi akarunk, vagy amit a gyermekünk akar? Reálisak-e? Miért zavar minket annyira a teljesítménye? Mit árul el rólunk az, ahogyan játszanak?

Őszintének kell lennünk, és közös erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében, hogy azt, amit mi magunknak akarunk, ami a mi vágyunk, álmunk, távol tartsuk gyermekünk sportolási élményétől.

pacsizó gyerekek

Legyünk elérhetőek, de ne tolakodóak

Az rendben van, ha plusz edzés lehetőségeket ajánlunk fel, de ne erőltessük rájuk, vagy ne mondjuk, hogy ez az, amire „szükséged van ahhoz, hogy jobbak legyél”. Őszintén szólva lehet, hogy nem is akarnak javulni. Ahhoz, hogy egy sportágban fejlődhessen, ezt akarnia kell. Ha a hátsó udvaron akarnak gyakorolni, tegyék azt. Ha több edzésre vágynak, kutassa fel, hogyan tudná ezt biztosítani. De az, hogy otthon gyakoroljanak vagy extra készségfejlesztést végezzenek, könnyen visszafelé sülhet el. Kövesse a gyermeke gondolatait, és álljon rendelkezésére annak megvalósításában, ami iránt valóban érdeklődést mutat.

Gyakorolja az elfogadást

Ha már végigvetted a fentieket, néha csak az az egyetlen út marad, hogy elengeded a gázpedált, és elfogadod, hogyan és miért akar a gyermeked sportolni. Szórakozásból van ott? Barátságból? A testmozgás és az endorfinok miatt? Remek. Bármilyen nehéz is, fogadjuk el a szándékait és ambícióit anélkül, hogy a sajátjainkat rájuk erőltetnénk.

hirdetés

A cikk Sarah Showfety írása alapján készült.

Tagek

Talán ez is érdekel