Betöltés

Mit keresel?

Aktív felnőttek Aktív fiatalok Praktikák Sportélettan Sportolók

Sport és alkohol

Megoszt

Mit tesz a sportteljesítménnyel?

Mivel magas energiatartalommal és gyors felszívódóképességgel redelkezik, ezért elvileg a teljeseítményfokozók csoportjába tartozik. A valóságban pont az ellenkező igaz. Ugyanis az alkohol olyan életfolyamatokat képes rontani, amelyekre a sportteljesítményben jelentős szerep hárul. Egy tudományos közlemény arról számol be, hogy az alkoholt fogyasztók szívének pumpafunkciója romlott, azaz kevesebb vért tudott a keringésbe juttatni, így a szervek oxigénellátottsága is hanyatlott. A kutatók álláspontja szerint az alkohol toxikus hatást fejt ki a szívre, valamint csökkenti a légzésfunkciós értékeket. Pontosan ellentétes hatásokat eredményez annál, mint amit egy sportoló szeretne.

Milyen hatásokat vált ki sportoláskor?

Az Amerikai Sportorvostársaság álláspontja szerint két pontban foglalható össze az alkohol teljesítményre kifejtett hatása.

  1. 1. Nagy mennyiségű szesz egyszeri elfogyasztására limitálja, kedvezőtlenül befolyásolja: a reakcióidőt, kéz-szem koordinációt, egyensúlyt. 2. Az alkohol csökkenti az izomerőt, gyorsaságot, izom-állóképességet, szív-érrendszeri állóképességet.
  2. A sportolás utáni regenerációban az izmokban reakcióba lép a szénhidrátokkal, és ezáltal a regeneráció-idő megnyúlik. Röviden: csökkenti a sportteljesítményt.

Sörrel feltölthetők a szénhidrátraktárak?

Néhány sportoló szerint a sörfogyasztás segít a folyadékveszteség pótlásában és a szénhidrátpótlásban. Egy üveg sörben azonban kevesebb szénhidrát rejlik, mint ugyanannyi sportitalban. A sör energiatartalma főként az alkoholból származik, amelyet az izmok szinte egyáltalán nem tudnak hasznosítani. Így tehát nem teszünk jót magunknak, ha sört fogyasztunk.

Az alkohol egy erős diuretikum

Mivel stimulálja a vesét, ezért igen jelentős vizeletprodukció alakul ki hatására. Ennek következtében a szervezet dehidrálódik, azaz folyadékveszteség alakul ki. Például négy óra alatt a testtömeg 3 %-át is elveszthetjük. Éppen ezért még a hétvégi bulizásokon vagy családi ünnepeken sem érdemes nagy mennyiségű alkoholt fogyasztani. Válasszuk inkább az alkoholmentes italokat.

Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.