Betöltés

Mit keresel?

Slider Sportszülők

Tizennégy szabály sportszülő számára

Megoszt
  • Vegye tudomásul, hogy ez a gyermeke kalandja – nem az Öné. Ne tekintse önmaga megvalósításának. Legyen támogató és bátorító sportszülő .
  • Az edző az esetek többségében jobban meg tudja ítélni, mennyi játékidő jusson gyermekének, mert ő többet lát a gyermekből. Az edző látja az edzéseken, az értékeléseknél, a mérkőzéseken, míg a szülő korlátozottan kap csak képet gyermekéről, hiszen csak a meccseken látja.
  • Az edző tapasztalatban és szakmai tudásban az esetek többségében a szülők felett áll, ezért helytelen számon kérni tevékenységét, vagy megkérdőjelezni a tehetség felismerését.
  • Ne adjon utasításokat a pálya széléről! Gyermekének csak az edző utasításait kell a pályán hallania. Szurkoljon neki, de ne adjon utasításokat. Az nem az Ön dolga.
  • Ön a világon mindennél jobban szereti gyermekét, mindig a legjobbat akarja neki, ami érthető és elfogadható. Ugyanakkor az edzőnek azt kell tennie, ami a csapatnak a legjobb. Sok esetben azonban az, amit Ön szeretne és az, ami a csapatnak a legjobb, nem vág egybe.
  • Soha ne akarja az edzővel megvitatni gyermeke játékidejét, a stratégiát és ne beszéljen vele más gyermekről. Ez a három terület tabu.
  • Az edzővel való gyakori beszélgetés nem fog gyermekének több játékidőt eredményezni. Egy edző sem mondta még: „Többet kellene játszatnom Pistikét, mert a mamája úgy gondolja, hogy keveset játszik.”
  • Bátorítsa gyermekét, hogy közvetlenül az edzővel beszéljen, ha bármilyen kérdése vagy problémája van. Sportszülő létére Ön is részt vehet a beszélgetésen, de csak mint megfigyelő, a beszélgetésnek gyermeke és az edző között kell lezajlania.
  • Ne ássa alá az edző tekintélyét a mérkőzésről hazafele, vagy a vacsoraasztalnál. Az olyan megjegyzések, mint: „Az edződ azt sem tudja, mit csinál” vagy „Nem hiszem el, hogy csak ennyit játszol” nem vigasztalják gyermekét (bár minden bizonnyal ez a szándéka), ellenben rossz hozzáállást eredményezhetnek, vagy kifogásként szolgálhatnak, és ezek egyike sem kívánatos.
  • Ha gyermeke kevesebbet játszik annál, mint amennyit szeretne, vagy a csapat elveszít egy szoros mérkőzést, használja fel a tapasztalatot és tanítsa meg gyermekének, mit kell tennie, hogy a jövőben ez másképp legyen.
  • Ne szidja a játékvezetőket! Ezzel rossz példát mutat és sportszülő szempontból nevetségessé teszi magát. A játékvezetők igyekeznek jól végezni a munkájukat, és az esetek többségében jobb helyzetből látják a játékot és jobban tudják a szabályokat, mint a szülők. Még egy játékvezető sem mondta, hogy: „Megállítsuk a játékot? Elnézést kérek mindenkitől. Annak a hangos anyukának a lelátón igaza van, a fiával szemben szabálytalankodtak az előbb.”
  • Nagyon valószínűtlen, hogy gyermekéből profi sportoló lesz. Az igazság az, hogy a gyerekek közül csak nagyon kevesen fognak a sportból élni. Hagyja tehát, hogy a gyermek élvezze a sportolást, hiszen az hamarabb véget ér, mint gondolná. Használja fel a sportot arra, hogy gyermeke olyan tapasztalatokat szerezzen, melyek később, felnőttként hasznosak lesznek számára.
  • Ne gyakoroljon nyomást gyermekére. Biztassa, ösztönözze, hogy jobb akarjon lenni, de ne kényszerítse plusz edzésre, vagy erősítésre. Ezt neki kell kezdeményeznie, nem Önnek. Ha gyermeke akarja, támogassa, de ha azt választja, hogy csak a minimumot teljesíti, azzal olyan leckét kaphat, mely később hasznos lehet (nem kerül csapatba, keveset játszik stb.)
  • Az egyik legjobb dolog, amit tehet, hogy jó kapcsolatot alakít ki gyermeke edzőjével.

Szerző: Balogh Judit (forrás: www.kosaredzo.hu) (utánközlés a szerző engedélyével)

Kérdések, melyekre választ kaphat a GYERMEKSPORT című könyvünkből: Sportágválasztás, sportágak jellemzői. Mi a sportszülő ill. az edző szerepe? A sportoló gyermek, fiatal tápanyagigénye, táplálkozása, használjon-e étrend-kiegészítőket? Milyen veszélyei lehetnek a sportnak? Sérülés, mik jellemzők gyermekkorban (térd, láb-boka, agyrázkódás stb.)?  Túl sokat edz a gyermeke? Gyermek szervezetének specialitásai: keringés, hőszabályozás, légzés. A dopping veszélye. Ha beteg, milyen sportot válasszon, mire kell kiemelten figyelni? stb. Megrendelni a KONYV@SPORTORVOS.HU e-mail címen SZÁLLÍTÁSI- és SZÁMLÁZÁSI cím valamint egy TELEFONOS elérhetőség megadásával lehet. Ára 5.000,- Ft/db + 800,- Ft/alkalom kiszállítási felár belföldön).

Tagek

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.