Betöltés

Mit keresel?

Betegség és sport Praktikák

Utazó sportolók hasmenése

Megoszt

Különösen utazások, külföldi versenyek során lépnek fel a mindenkit veszélyeztető, hasmenés – és hányással, hasi görcsökkel, fájdalommal, lázas állapottal járó fertőzések, amelyek hamar kritikus állapotot idézhetnek elő. A kiváltó ok lehet baktérium (az esetek kb. 90 %-ában), vírus- (az esetek kb. 10 %-ában) vagy parazitafertőzés. Előfordulási gyakorisága 4-40 %, legalacsonyabb az olyan fejlett államokba utazóknál mint az USA, Kanada, Nyugat-Európa országai, Japán, Ausztrália, valamivel rosszabb a helyzet (8-15 %) a Kínába, Oroszországba, Kelet-Európába, míg a legkedvezőtlenebb adatok a Latin-Amerikába, Afrikába, Közel-Keletre, Indiába utazók köréből ismeretesek.

(kép forrása: Modest G. 2011)

Sportolóknál számos hajlamosító tényezőt is ismerünk, de a fokozott odafigyelés, higiénés szabályok betartása jelentősen csökkentheti előfordulását. A megelőzés a higiénés ajánlások szigorú betartását igényli, a kóros folyamatot sportorvosok gyakran megelőzési célból antibiotikum ill. loperamide alkalmazásával előzik meg. Az antibiotikumok alkalmazása más szempontból nem feltétlenül kedvező, de a jelenlegi adatok szerint előnyeik számottevőek. Antibiotikum használatakor a probiotikumok párhuzamos, de időben elcsúsztatott alkalmazása javasolt. A probiotikus mikroorganizmusok valószínűleg önmagukban is fontos tényezői lehetnek az utazók hasmenése megelőzésének.

Külföldi verseny ill. edzőtáborozás során biztonságosnak és kockázatosnak számító ételek/italok

A baj bekövetkeztekor szájon át alkalmazható folyadék és ásványi anyag visszapótló – ún. rehidráló – oldat, illetve súlyosabb esetben infúzió segítségével pótolhatjuk az elvesztett folyadékot.

A rehidráló oldat WHO által javasolt összetétele:

  • 1 liter forralt, fertőtlenített vízhez
  • 3,5 g NaCI,
  • 2,5 g NaHCO3 vagy 3,0 g Na-citricum,
  • 1,5 g KCl,
  • 20 g glükóz.

Ha ezek az alapanyagok nem állnak rendelkezésünkre akkor átmenetileg 4 teáskanál cukor, 1 teáskanál só oldata 1 liter forralt, fogyaszthatóra hűtött vízben is felhasználható (ebben a keverékben a cukor segíti a felszívódást). Haladéktalanul orvoshoz kell fordulni minden kiszáradással fenyegető helyzetben, és ez elengedhetetlen, ha a szem már besüppedt, ha a nyelv tapadóssá vált és ha számottevően csökken a vizelet kiválasztás.

Noha a fertőzéses eredetű hasmenések kórokozói és az általuk kiváltott emésztőrendszeri károsodások jellege, mértéke különbözőek, az alkalmazott diéta alapelvei azonosak. Hasmenéses diéta első és egyben legfontosabb lépése a szükségletnek megfelelő folyadékbevitel.

Praktikus tanácsok hasmenés esetére

A nap folyamán többször, szomjúságérzet szerint, kisebb adagokban, minden étkezéshez és étkezések között javasolt folyadékot fogyasztani, pl. vizet, ásványvizet, probiotikus italokat, hígított gyümölcsleveket sópótlás mellett. Az alkohol fogyasztást kerülni kell, mivel az alkoholtartalmú italok növelik a folyadékveszteséget, hasznos összetevőket pedig csak minimális mennyiségben tartalmaznak. Szükség esetén BRAT diéta (Banana Rice Apple Toast, azaz banán, almaszósz, rizs, pirítós) is alkalmazható. A kálium és magnézium pótlására jól alkalmazhatóak a préselt gyümölcslevek. Ilyen lehet a narancs, az őszibarack szűrt leve, valamint a paradicsomlé. A hideg, szűrt gyümölcs- és zöldséglevek szakmai nézetek szerint gyulladáscsökkentő anyagokat és a bélboholy sejtjeinek gyógyulását elősegítő vitaminokat is tartalmaznak. Megfelelő ital a főtt burgonya leszűrt leve, vagy a natúr sárgarépaleves.

Az első időszakban a legfontosabb a folyadék és ásványi anyag pótlása, szilárd ételt ekkor még nem szokás és nem javasolt fogyasztani. A második szakaszban olyan keményítőtartalmú táplálékok kerülnek sorra, mint a nyákleves, vizes burgonyapüré, burgonyahab, pirított kenyér, ropi, sós keksz, főtt rizs. Ebben a diétás szakaszban bevezető étrendként ajánlják a már említett BRAT diétát. Az élelmi rostok közül elsősorban a pektintartalmú nyersanyagok javasolhatók. Ennek jó forrása a nyers, finomra lereszelt alma. Ezt az emésztőrendszerben élő mikrobák olyan vegyületekké tudják alakítani, amelyek védik a bélnyálkahártya felületét és elősegítik annak egészséges működését.

Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *