Betöltés

Mit keresel?

Aktív idősek Krónikus betegségek

Csontritkulás és testmozgás

Megoszt
csontritkulás

A csontbetegségek közül a leggyakoribb a csonttömeg csökkenése, a csont szerkezetének kóros átalakulása, azaz a csontritkulás , amely miatt a csonttörés kockázata jelentősen megnő.

A kórkép leginkább csontritkulás néven ismert (orvosi elnevezése osteoporosis). Nők esetében jóval nagyobb arányban fordul elő, egyes felmérések szerint a menstruáció elmaradását követő időszakban (menopauza) a nők 30%-a csontritkulásban szenved. Többféle okra vezethető vissza: örökletes hajlam, táplálkozási szokások (kevés kalciumot tartalmazó étrend), hormonhatás (menopauzában csökken a női nemi hormonok, főként az ösztrogén kiválasztása), és az elegendő testmozgás hiánya. Feltehetően szerepet játszhat az alkoholfogyasztás és a dohányzás is, de csökkenthetik a csontsűrűséget egyes gyógyszerek (pl. kortikoszteroidok), valamint más betegségek is (pl. cukorbetegség, a pajzsmirigy, vagy a mellékpajzsmirigy túlműködése).


A testedzés hatása csontritkulásban

Pontosan még nem ismert, milyen mechanizmusokon keresztül fejti ki kedvező hatását a fizikai aktivitás csontritkulásban. Egyes adatok szerint a terhelésnek kitett csontokban a csontsejtek érzékelik a mechanikai ingert, amelyet a terhelés jelent, és ennek hatására fokozottan épül be a csont szilárdságát biztosító kalcium a csontsejtekbe.

Vizsgálati adatok utalnak arra is, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is. Idősebb korban a csonttömeg növekedése ugyan kisebb mértékű, mint fiatalok esetében, azonban csonttömeg kisfokú növekedése is elég ahhoz, hogy ne fokozódjék a csontritkulás.

A kialakult csontritkulás kezelése kombinált: étrend, gyógyszer és testmozgás.


Irányelvek a testedzésre vonatkozóan

  • A mozgás fajtája: csontritkulás esetében a testedzés célja kettős: egyrészt általános kondicionáló hatást kell elérni a szervezet egészséges működése érdekében, de miután a betegség 50 évesnél idősebbek esetében gyakoribb, ezért az ilyenkor már előforduló szívbetegség egyéb kockázati tényezői ellen is kedvező hatású. A másik cél a csontritkulás kezelésnek kiegészítése.
  • Az aerob edzettségi állapot, állóképesség javítása szempontjából igen kedvező a gyaloglás, amely egyben a csontállomány fejlesztését is segíti. Az intenzitására vonatkozóan az általános irányelvekben megadott szempontok (lásd Biztonságos mozgásprogram betegeknek című cikkünket) a mérvadóak. Az elérendő cél 70-80%-os intenzitás. A mozgás időtartama legalább 30 perc legyen, lehetőleg naponta, de legalább heti 4 alkalommal.
  • Más típusú testedzés szükséges a csonttömeg fejlesztése érdekében. Erre a legalkalmasabb az ellenállással szemben végzett, izometriás erőedzés, amikor az izom megfeszül, de a rögzített ellenállás miatt elmozdulás nem jön létre. Erre a célra a legalkalmasabbak a különböző erőfejlesztő gépek, amelyek leginkább kondicionáló termekben találhatók. A gyakorlatok során célszerű valamennyi izomcsoportot megdolgoztatni (csípő körüli izomcsoport, hátizmok, combizmok, a mellkas és a váll izmai, a felkar izomzata).
  • Olcsóbb, de kevésbé alkalmas valamennyi izomcsoport igénybevételére, ha el nem mozdítható tárggyal szemben fejtünk ki erőt, például a falat el akarjuk tolni, vagy az ajtókeretet szétfeszíteni.
  • A gyakorlatokat egymás után 6-10 alkalommal ajánlott végezni, majd egyperces pihenő után 8-10-szer ismételni a sorozatot. Egy edzés alatt nem szükséges valamennyi fentebb említett izomcsoport megdolgoztatása, erre váltogatva kerülhet sor. Tanácsos szakértővel egyeztetve edzésprogramot készíteni.
  • Amennyiben szívbetegség, vagy magas vérnyomás is társul a csontritkuláshoz, feltétlenül szükséges a kezelőorvossal megbeszélni milyen terhelés végezhető kockázatmentesen az erőedzés során.

Útmutató a testedzéshez csontritkulásban

  • Bár a csontritkulás inkább a középkorúak és az idősek betegsége, tanácsos minél fiatalabb korban megkezdett rendszeres testedzéssel elősegíteni a csonttömeg megtartását.
  • A már kialakult csontritkulás kezelése: étrend (sok kalciumot tartalmazó ételek), gyógyszerek és testedzés.
  • Az edzésprogram különböző mozgásfajtát tartalmaz: aerob (pl. gyaloglás) és erőedzés.
  • Az edzésprogram megkezdése előtt ajánlott a konzultáció a kezelőorvossal.
  • Az erőedzéshez szakembert bevonva tanácsos edzéstervet készíteni.
  • A rendszeres testedzés időskorban is segíti a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék megőrzését, ezáltal csökkenti az elesésből származó balesetveszélyt, ami csontritkulás esetén könnyebben vezet csonttöréshez.
Tagek

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.