Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Etika, viselkedés Slider Sportpszichológia Sportszülők

Kitartásra és szenvedélyre nevelés az utánpótlás sportban – mit kerüljünk el?

Megoszt

Szívósság: kitartás és szenvedély a hosszú távú (sport)célokért

Minden edzőnek fontos feladata, hogy a sportolókat arra nevelje, hogy a küzdelmekkel vagy kihívásokkal szemben rugalmasak és kitartóak legyenek, de nehéz pontosan meghatározni, hol húzza meg a határt, amikor a sportolóknak segít a bátorság, kitartás fejlesztésében. Egy sportoló, akinek van tartása, ahogyan azt Angela Duckworth, a kifejezést megalkotó tudós magyarázza, képes “fenntartani az érdeklődést és az erőfeszítést a nagyon hosszú távú célok iránt“.

Íme öt gyakori hiba, amit az edzők (és esetenként a sportszülők) elkövetnek, amikor megpróbálják ezt a szellemet a sportolókba oltani.

Kerüljük el a „csak a győzelem számít” gondolkodásmód kialakulását

Könnyű dicsérni a kemény munkát és a szívósság és kitartás kiemelése, ha az sikeres játékokhoz vagy versenyekhez vezet. Sajnos ez azt jelenti, hogy az elszántság és a szívósság a fiatal sportolók számára gyakran a “győzelem” és a “győztesnek lenni” szinonimájává válik.

Az edzőnek, a sportszülőknek az a felelőssége, hogy segítsen nekik megérteni, hogy akkor is lehet – és talán még fontosabb – kitartó és bátor, amikor a dolgok nem úgy alakulnak, ahogyan ők szeretnék.

A fiatal sportolók a legfontosabb leckéket a viszontagságok során tanuljuk meg, ezért emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy ne pajzsként védjük a fiatalokat, hanem tegyük lehetővé és ösztönözzük őket a problémamegoldásra és az önbizalomra.

Végső soron a sportoló elszántságának, a kitartás hangsúlyozása a nehéz időkben sokkal fontosabb a hosszú távú fejlődésük szempontjából, mint annak dicsérete, amikor a sportoló sikereket ér el.

kitartás és szenvedély a hosszú távú (sport)célokért

Kerüljük a jutalmazásos motivációt

Könnyű motivációs taktikának tűnik, ha a győzelemért olyan jutalmat kínálunk, mint egy pizzaparti, de visszafelé sülhet el. Még a kezdetben önmotivált sportolók is az anyagi jutalomra összpontosíthatnak a teljesítmény és a puszta sport iránti szeretetből fakadó szívósság helyett.

Az ilyen viselkedésváltozással kapcsolatos társadalomtudományi kutatások azt mutatják, hogy a jutalmazási rendszerek csak rövid ideig hatékonyak. Idővel a motiváció már akkor is csökken, ha a jutalmak nem változnak, növekednek.

Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy ez a gyermekeink előtt álló világra nem készíti fel Őket. Ha azt akarjuk, hogy a gyerekeink megtanulják a jó szokásokat, akkor azt el kell várnunk tőlük, és egy feladat elsajátítását új kiváltsághoz kell kötnünk. A gyerekek arra vágynak, hogy idősebbnek vagy érettebbnek ismerjék el őket, és ez nagyszerű motiváló tényező.

Kerüljük el, hogy a sportló gyermek sérülése, betegsége idején is – a kitartására hivatkozva – erőltessük az edzésmunkát

Az elhivatottság nagyszerű tulajdonság, de egy edző akár észrevétlenül is nyomást gyakorolhat egy utánpótlás sportolóra, hogy a “mindent beleadni” nevében betegség vagy sérülés idején is ezt erőltesse. Figyeljen oda a sportolókra, a sérülés vagy betegség jeleire, különösen azoknál a sportolóknál, akikről tudja, hogy már most is, kérés nélkül is sok kitartást mutatnak. Van egy határvonal aközött, hogy egy nehéz időszakon keresztül kitartóak vagyunk, vagy olyan keményen nyomjuk, hogy a sportoló végül megsérül és az egész szezonra… vagy akár hosszabb időre is kiesik.

Anélkül is, hogy további sérülést kockáztatna a fiatal sportoló a játék érdekében, megtanulhatja a kitartást a sérüléssel járó viszontagságok leküzdésével. Ehhez az kell, hogy lássa, hogy valami olyan dologgal néz szembe, ami nehéz számára. Nem kell megértenie, hogy miért nehéz, vagy egyetértenie azzal, hogy az. Segítenünk kell neki, hogy lássa a gyógyuláshoz vezető lépéseket, és dicsérni kell, amikor úgy dönt, hogy betartja, követi ezeket a lépéseket.

kitartás és szenvedély a hosszú távú (sport)célokért

Kerüljük el a rögzült gondolkodásmód kialakulását a gyermekeknél

Ha azt mondjuk a sportolónak, hogy ő “természetesen tehetséges” vagy “a csapat all-starja anélkül, hogy gyakorolna“, az csupán a rögzült gondolkodásmódot teszi lehetővé.

Azok a gyerekek, akik elgyengülnek, amikor kihívásokkal szembesülnek, fixnek tekintik a képességeiket – ha egyszer alulmaradnak, nagyon nehéz nekik visszapattanni. Ezzel szemben a “növekedési” gondolkodásmódot kialakító gyerekek úgy vélik, hogy idővel és gyakorlással javulhatnak (képességekben és intelligenciában). Az új kihívásokat szórakoztatónak és izgalmasnak tekintik.

Ne használjunk igék helyett főneveket

Egy nemrégiben készült tanulmány kimutatta, hogy a gyerekek jobban kitartanak a nehéz feladatokban, ha nem nekik kell kitalálniuk, hogy mit jelent valamit “lenni“. Pontosabban, ha igékkel beszélünk a gyerekeknek a viselkedésről – például „segíthetsz” -, az nagyobb elszántsághoz vezethet a kudarcokat követően, mint ha főnevekkel beszélünk az identitásról, például „segítőkész vagy”.

Egy csapat esetében ez azt jelentheti, hogy megkérhetjük a játékosokat, hogy “gratuláljanak egymásnak a meccs után“, ahelyett, hogy azt mondanád nekik, hogy “legyenek jó csapattársak“. Ez arra is vonatkozik, hogy beszéljünk arról, hogyan ment a játék: A játékosok nem “vesztesek“, hanem “elvesztettek egy meccset“.

Ne feledjük, hogy a sportolók abban való segítése, hogy lássák, hogy a kemény munka és az elszántság kifizetődik, kritikus fontosságú a jelenlegi és jövőbeli céljaik szempontjából.

hirdetés

A cikk partnerünk, a TrueSport oldalán található írás szerkesztett változata.

Tagek

Talán ez is érdekel